معدن لاجورد ایران |معادن لاجورد کجاست؟+روش کشف
2 مرداد 1402 | 18 : 15
معدن لاجورد ایران |معادن لاجورد کجاست؟+روش کشف

 


معدن لاجورد ایران و جهان


آیا می‌دانید در چه مکان‌هایی باید به دنبال لاجورد یا لازوریت باشید؟ و این مکان‌ها چه خصوصیات و مشخصاتی داشته باشند؟ وقتی از لاجورد صحبت می‌کنیم بلافاصله به فکر لاجورد افغانستان، سیبری یا حتی شیلی می‌افتیم. در صورتی که معادن بیشتری برای آن وجود دارد که کیفیت نسبتاً خوبی دارند. حتی در برخی از مقالات از معدن لاجورد ایران نیز نام برده شده است. برای آگاهی از معادن لاجورد و مناطق مناسب جهت جستجوی آن تا پایان مقاله با ما همراه باشید.


 


لاجورد را از کجا پیدا کنیم؟


لاجورد یکی از زیباترین سنگ‌های دگرگونی است. این سنگ نیمه قیمتی با رنگ آبی عمیق از زمان قدیم در جواهرسازی و برای تولید اولترامارین که گرانترین رنگ آبی در جهان است، استفاده میشده است.


پیدا کردن لاجورد آسان نیست زیرا بسیار نادر است. لاجورد اغلب در رسوبات سنگ آهک یا مرمر کشف می‌شود زیرا در نزدیکی این سنگ‌ها شکل می‌گیرد.


اگر به دنبال لاجورد هستید باید دقیقا بدانید که کجا به دنبال آن باشید و درک کنید این سنگ آبی زیبا چگونه شکل می‌گیرد. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد لاجورد بدانید تا متوجه شوید بهترین حالت‌ها برای پیدا کردن آن چیست، آورده شده است.


 


بهترین مکان‌ها برای کشف لاجورد


لازوریت جزء اصلی لاجورد است که مسئول رنگ آبی زیبای آن می‌باشد. لاجورد در نزدیکی نفوذهای آذرین تشکیل می‌شود که در آن سنگ مرمر یا سنگ آهک به دلایل دگرگونی تماسی یا دگرگونی هیدروترمال تغییر یافته است.


لازوریت جایگزین بخش‌هایی از سنگ میزبان می‌شود و در لایه ها یا نوارهای خاصی رشد می‌کند. لاجورد در اصل سنگی است که از چندین ماده معدنی تشکیل شده است.


بنابراین اگر می‌خواهید لاجورد پیدا کنید، برخی از بهترین محیط ها برای جستجوی آن ذخایر سنگ آهک کریستالی یا رسوبات مرمر کریستالی هستند. چشم اندازهای خاص معدن، بسترهای جریان، رگه های پگماتیت و اسکارن های مرمر مکان‌های عالی برای جستجو لاجورد هستند. این سنگ آبی کمی کمیاب‌تر از الماس است.


 


هرکجا که می‌توانید ماده‌ی معدنی لازوریت را پیدا کنید، به احتمال زیاد لاجورد را نیز پیدا خواهید کرد. بنابراین هرگز آن را رد نکنید. برخی از این محیط‌های معمولی لاجورد را تجزیه و تحلیل کنید و ببینید چرا در آنجا یافت می‌شود.


معادن، نهرها و بسترهای جریان


معادن، نهرها، دره ها یا بستر رودخانه ها همگی محیط‌هایی هستند که ممکن است لاجورد را در آن‌ها پیدا کنید. دره‌ها اغلب این سنگ های مدفون را نشان می‌دهند در حالی که معادن بسته به اینکه چقدر زیر زمین می‌روند، می‌توانند لاجورد را نیز کشف کنند.


دلیل این موضوع این است که شرایط زمین شناسی برای تشکیل لاجورد در زیر زمین عالی است و در سطح زمین نمی‌توانید آن را پیدا کنید.


بسترهای جریان نیز برای جستجو عالی هستند. به ویژه در جاهایی که کانی‌های دیگری مانند پیریت یا کلسیت کشف شده‌اند زیرا معمولاً در نمونه‌های لاجورد وجود دارند.


با توجه به نادر بودن لاجورد، اگر امیدواریم آن را پیدا کنیم باید از هرچیزی که می‌توانیم استفاده کنیم.


رگه‌های پگماتیت، رسوبات سنگ آهک کریستالی یا اسکارن های مرمر


رگه‌های پگماتیت و رسوبات سنگ آهک کریستالی یا اسکارن‌های مرمر نیز محیط‌های بسیار خوبی برای جستجوی لاجورد هستند زیرا معمولاً در صورت مناسب بودن شرایط در آنها تشکیل می‌شود. بنابراین، رگه های پگماتیت، سنگ آهک یا رسوبات مرمر را در منطقه ی خود جستجو کنید.


لاجورد از کجا می آید؟


لاجورد با کیفیت بالا از افغانستان می‌آید که بیش از 6500 سال می‌باشد که از آن استخراج شده است. همچنین می‌توان آن را در سیبری، شیلی، ایالات متحده، پاکستان، کانادا و ایتالیا پیدا کرد.


منبع اولیه لاجورد در بستر‌های آهکی در دره‌ی کوکچه در ولایت بدخشان در شمال شرقی افغانستان یافت می‌شود. اینجا محل ذخایر معدن سرسنگ است که منبع اصلی لاجورد بوده است.


امروزه معادن شمال شرقی افغانستان معادن اصلی لاجورد هستند. مقادیر مهمی نیز از معادن غرب دریاچه ی بایکال در روسیه و در کوه های آند در شیلی تولید می‌شود. مقادیر کمتری در ایتالیا، مغولستان، ایالات متحده و کانادا استخراج می شود.


گریدهای لاجورد براساس رنگ و وجود یا عدم وجود کلسیت یا پیریت است. انواع لاجورد موجود در بازار به ترتیب ارزش عبارتند از:


1.    فارسی یا افغانی- شدید، یکنواخت، متوسط، تاریک، آبی کمی مایل به بنفش. حاوی پیریت کم یا بدون پیریت و کلسیت کم یا بدون کلسیت است. در تجارت این درجه به افغانی معروف است.


2.    روسی یا سیبری- رنگ ها و شدت‌های مختلف آبی حاوی پیریت و ممکن است حاوی مقداری کلسیت باشد.


3.    شیلیایی- اغلب خالدار یا رنگ آمیزی شده با رنگ سبز، با ماتریس کلسیتی واضح.


معادن لاجورد ایران


محبوبیت و استفاده‌ی لاجورد در ایران سابقه‌ی طولانی دارد. در دوره‌ی مادها از لاجورد استفاده‌ی زیادی می‌شده و گفته شده است که آن را از معادن دماوند استخراج می‌کرده‌اند. در حالی که تاکنون هیچ معدنی در این منطقه مشاهده نشده است.


در دوره‌ی هخامنشیان این کانی به «کبوتکه» معروف بود. در دوره ی ساسانیان از لاجورد زیاد استفاده می‌کردند. سقف تسیفون و مجسمه‌های گوناگونی از لاجورد سخته شده بود. این احتمال وجود دارد که به جای لاجورد از آزوریت استفاده کرده باشند. 


 


بدخشان که مهمترین منبع تولید لاجورد است در آن زمان جزئی از سرزمین ایران بوده است که قطعاً در محبوبیت این سنگ در آن زمان نقش بسزایی داشته است.


در حال حاضر گفته می‌شود معادن سنگ لاجورد ایران در شهر‌های کرمان، کرج، همدان و اصفهان وجود دارند. اما هیچ مورد قطعی و ثبت شده‌ای گزارش نشده است و اسامی  معادنی که در بالاذکر شد نیز جزء موارد گزارش نشده می‌باشند.


سوالات متداول درباره پیدا کردن لاجورد در زندگی واقعی


هنوز پاسخ سوالات خود را در مورد پیدا کردن لاجورد پیدا نکرده‌اید؟ سوالات متداول را در بخش زیر ببینید:


لاجورد بیشتر در کجا یافت می‌شود؟


- لاجورد بیشتر در ذخایر سنگ آهک کریستالی یا سنگ مرمر کریستالی یا معادن یافت می‌شود. رایج‌ترین مکان در جهان که لاجورد در آن وجود دارد، در شمال شرقی افغانستان، به ویژه در ذخایر سنگ آهک در دره رود کوکچه بدخشان است.


بهترین راه برای یافتن لاجورد چیست؟


- بهترین راه برای یافتن لاجورد در زندگی واقعی این است که بفهمیم کجا رخ می‌دهد و چگونه شکل می‌گیرد. لاجورد از لازوریت، پیریت و کلسیت و سایر مواد معدنی ساخته شده است. آن را در ذخایر سنگ آهکی که این مواد معدنی نیز در آنها وجود دارند جستجو کنید یا مستقیماً به مناطق ذکر شده در بالا بروید.


لاجورد در زندگی واقعی چقدر نادر است؟


- لاجورد یکی از کمیاب‌ترین سنگ‌های نیمه قیمتی جهان است که کمی کمیاب‌تر از الماس می‌باشد. در واقع، لازوریت واقعی، کانی اصلی مسئول رنگ آبی آن، هنوز در جهان ما یافت نشده است، زیرا بسیاری از نمونه‌های لاجورد مانند جزء آبی تیره خود حاوی هوین هستند.


سخن پایانی


 


در ایران تاکنون هیچ معدن لاجوردی گزارش نشده است. لاجورد یکی از زیباترین سنگ‌های نیمه قیمتی جهان است و اگر می‌خواهید یکی از آن ها را پیدا کنید، خود را بینهایت خوش شانس بدانید.


پیدا کردن لاجورد سخت است. اما اگر می‌خواهید شانس خود را برای پیدا کردن آن به حداکثر برسانید، محیط‌هایی را که معمولا در آن رخ می‌دهد، جستجو کنید و به مناطقی که در بالا ذکر شد بروید. شاید شما بتوانید گزارش دقیق و درستی از معدن لاجورد ایران ارائه دهید. در شکار لاجورد موفق باشید.

دیدگاه شما